5 stycznia 2016

Użytkownicy nie dbają o prywatność na portalach społecznościowych

Z quizu przeprowadzonego przez Kaspersky Lab na całym świecie wynika, że niemal jedna trzecia (30%) użytkowników portali społecznościowych udostępnia swoje posty, zaznacza miejsca, w których aktualnie przebywa, oraz dzieli się innymi prywatnymi informacjami ze wszystkimi, którzy są online – nie tylko ze swoimi znajomymi. Osoby, które nie mają świadomości, kto może uzyskiwać dostęp do ich treści, pozostawiają szeroko otwarte drzwi dla cyberprzestępców.



Chociaż ponad trzy czwarte (78%) użytkowników internetu posiada konto na portalu społecznościowym, quiz Kaspersky Lab ujawnił wyraźny brak świadomości wśród użytkowników tych serwisów. Jeden na dziesięciu (9%) uczestników badania sądził, że osoby spoza jego kręgu znajomych nie mogą widzieć jego profilu ani postów. Taka postawa sprzyja temu, aby prywatne informacje wpadły w niepowołane ręce, a nawet zostały wykorzystane przez przestępców do kradzieży tożsamości i oszustw finansowych.

Użytkownicy narażają się także na zagrożenia, gdy nierozważnie dodają znajomych na portalach społecznościowych – aż 12% przyznaje, że umieszcza każdą osobę w kręgu przyjaciół – niezależnie od tego, czy ją zna czy nie. Jedna trzecia (31%) użytkowników akceptuje również jako swoich znajomych zupełnie obce osoby, jeśli mają wspólnych przyjaciół. W ten sposób dostęp do danych użytkowników mogą uzyskać profile firm gromadzących informacje dla agencji reklamowych, a nawet cyberprzestępcy. Jeśli chodzi o zaufanie do swoich „znajomych”, jedna czwarta (26%) badanych nie zawahałaby się kliknąć dowolnego odsyłacza wysłanego przez „przyjaciela” z portalu społecznościowego.

„Użytkownicy portali społecznościowych, którzy nie są świadomi cyberzagrożeń, grają w niebezpieczną grę i zapewniają nieznajomym łatwy dostęp do swoich danych osobowych oraz prywatnych informacji. Ponieważ profile na portalach społecznościowych zawierają mnóstwo danych – od dat urodzenia po adresy i plany wakacyjne – cyberprzestępca nie musi głęboko szukać, aby znaleźć i wykorzystać cenne informacje lub ukraść tożsamość użytkownika dla własnych celów. Staje się to jeszcze łatwiejsze, jeśli użytkownik nieświadomie dodał go do kręgu swoich znajomych” – powiedział David Emm, główny badacz ds. bezpieczeństwa IT, Kaspersky Lab.

Aby użytkownicy mogli aktywnie korzystać z portali społecznościowych bez narażania się na niebezpieczeństwo, eksperci z Kaspersky Lab zalecają ostrożność podczas dodawania nowych osób do kręgu znajomych. W przypadku wątpliwości, użytkownik nie powinien akceptować zaproszenia ani klikać odsyłacza, którego nie oczekiwał. Istotne jest również ustawienie najwyższego poziomu prywatności dla kont na portalach społecznościowych, tak aby aktualizacje statusu użytkownika widzieli tylko jego znajomi. Zdrowy rozsądek i czujność to podstawa bezpieczeństwa, która powinna iść w parze z solidnym oprogramowaniem chroniącym przed zagrożeniami internetowymi.

Aby sprawdzić własną wiedzę dotyczącą cyberbezpieczeństwa, można skorzystać z quizu przygotowanego przez Kaspersky Lab: https://plblog.kaspersky.com/cyber-savvy-quiz.

Porady pozwalające na poprawę bezpieczeństwa online są dostępne na oficjalnym blogu Kaspersky Lab: https://plblog.kaspersky.com/tag/cybersavvy.

Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky Lab jako źródła.

Wszystkie informacje prasowe Kaspersky Lab Polska są dostępne na stronie http://www.kaspersky.pl/news.