7 października 2015

Jakich cyberzagrożeń najbardziej boją się użytkownicy?

Kaspersky Lab przeprowadził wraz z B2B International badanie w celu ustalenia, których cyberzagrożeń internauci są świadomi i których najbardziej się boją. Okazuje się, że użytkownicy najbardziej obawiają się kradzieży kont online.


Największe obawy wśród użytkowników budzi ryzyko włamania hakerskiego do kont online oraz szkodliwe oprogramowanie, którego celem jest kradzież haseł i poufnych informacji - te dwa zagrożenia niepokoiły mniej więcej tyle samo osób (68% w obu przypadkach). Na trzecim miejscu uplasowały się zagrożenia finansowe - 63% obawiało się utraty pieniędzy z konta, na czwartym natomiast e-maile i strony phishingowe - kolejne zagrożenie, którego celem są dane uwierzytelniające dostęp do kont.

Kradzież danych uwierzytelniających znalazła się również wśród zagrożeń najbardziej znanych użytkownikom: 86% respondentów jest świadomych istnienia takich zagrożeń jak włamania hakerskie do kont, phishing i szkodliwe oprogramowanie, które przechwytuje hasła. To pokazuje, że najbardziej znanym i niepokojącym zagrożeniem online dla użytkowników jest kradzież ich tożsamości cyfrowej.

Zagrożenia, które najmniej niepokoją użytkowników, to ataki DDoS oraz globalne kampanie cyberszpiegowskie. Być może wynika to z faktu, że tego rodzaju cyberataki są wymierzone głównie w firmy, rzadko natomiast zagrażają zwykłym użytkownikom. Nie powinno zatem dziwić, że ataki DDoS i kampanie szpiegowskie to jednocześnie zagrożenia najmniej znane użytkownikom - nie słyszało o nich odpowiednio 29% i 27% respondentów.




Jednym z niepokojących wyników uzyskanych w badaniu jest fakt, że 28% użytkowników nie posiada żadnej wiedzy o szkodliwych programach szyfrujących dane lub blokujących dostęp do komputera i żądających okupu - tzw. ransomware. Co ważne, tego typu zagrożenia pojawiają się coraz częściej - Kaspersky Lab informował niedawno o nowej modyfikacji trojana Tesla Crypt, który żądał od każdej ofiary zapłacenia 500 dolarów w zamian za przywrócenie dostępu do danych.

Aplikacje reklamowe (tzw. adware) i szkodliwe programy stworzone w celu uzyskania dostępu do kamer internetowych znajdują się na pierwszym miejscu wśród zagrożeń, których użytkownicy są świadomi, ale których nie obawiają się. Jednak programy te są groźniejsze niż się wydaje: cyberprzestępcy mogą podglądać użytkowników lub podsłuchać poufne informacje za pośrednictwem kamery internetowej, czy też wykorzystać klipy wideo w celu szantażowania swoich ofiar. Z kolei moduły reklamowe mogą zostać wykorzystane w celu osadzenia bardziej niebezpiecznych programów, np. trojanów szpiegujących.

Z badania wynika, że użytkownicy wciąż bagatelizują wiele zagrożeń. Jednocześnie aż 54% respondentów odnotowało znaczny wzrost liczby zagrożeń online, ale tylko 23% z nich uważa, że może być celem cyberataku.

"Użytkownicy internetu przejmują się bezpieczeństwem swoich kont online, w rzeczywistości jednak niewielu z nich uważa, że stanie się celem cyberataku. Niestety tak nie jest. Cyberprzestępcy często wykorzystują element zaskoczenia, gdy użytkownicy najmniej się tego spodziewają. Dlatego zalecamy pogłębianie wiedzy na temat aktualnych zagrożeń internetowych, co pozwoli zachować czujność i należyty poziom ochrony" - powiedziała Elena Karczenko, szefowa działu odpowiedzialnego za zarządzanie produktami konsumenckimi, Kaspersky Lab.

Wiedza na temat cyberzagrożeń to doskonałe uzupełnienie skutecznego rozwiązania bezpieczeństwa. Przykładami takich produktów są Kaspersky Internet Security - multi-device oraz Kaspersky Total Security - multi-device - uniwersalne rozwiązania bezpieczeństwa, które chronią komputery domowe i użytkowników mobilnych przed znanymi i powstającymi zagrożeniami. Produkty te są wyposażone w technologie chroniące właścicieli urządzeń przed szkodliwym oprogramowaniem, w tym oprogramowaniem przechwytującym hasła do usług online, przed zagrożeniami finansowymi, phishingiem, oprogramowaniem adware i innymi zagrożeniami. W przypadku systemów Windows produkty zawierają również mechanizm ochrony przed nieautoryzowanym dostępem do kamery internetowej oraz mikrofonu.

Pełne wyniki badania wykorzystanego w niniejszej informacji są dostępne na stronie http://r.kaspersky.pl/Consumer_Security_Risks_Survey_2015.

Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky Lab jako źródła.

Wszystkie informacje prasowe Kaspersky Lab Polska są dostępne na stronie http://www.kaspersky.pl/news.