9 stycznia 2015

Stracone na zawsze: 44% klientów nie mogło odzyskać pieniędzy skradzionych na skutek oszustwa

Po okresie świątecznym wiele osób pozbywa się w Sieci nietrafionych prezentów i jest to czas, kiedy można trafić na niezłą okazję. Podczas poszukiwania można się jednak natknąć na „ofertę” oszusta lub cyberprzestępcy, a zakupy przez internet nie zawsze kończą się dobrze dla klientów – z badania przeprowadzonego przez B2B International i Kaspersky Lab wynika, że niemal połowa użytkowników nie mogła odzyskać pieniędzy utraconych w wyniku cyberoszustwa.



Chociaż wiele instytucji finansowych zapewnia, że zwróci pieniądze utracone na skutek cyberprzestępstwa, jedynie 56% respondentów wskazało, że ich straty zostały w całości zrekompensowane. 16% ofiar otrzymało tylko częściową rekompensatę, a 28% nie odzyskało żadnych pieniędzy. Straty mogą być znaczne: średnia kwota skradziona przez cyberprzestępców od jednego zaatakowanego Europejczyka wyniosła 1 100 zł, a 16% straciło więcej niż 3 500 zł.

Sytuację dodatkowo pogarsza fakt, że nie wszyscy użytkownicy są w pełni świadomi zagrożenia, jakim jest cyberoszustwo: 16% Europejczyków uważa, że przestępstwa online, w których dochodzi do kradzieży pieniędzy, stanowią rzadkość i im samym z pewnością się nie przydarzą. Jedynie 22% obawia się, że może stanowić cel cyberataku, a statystyki bezlitośnie pokazują, że w 2013 r. około 52% użytkowników z Europy było co najmniej jeden raz narażonych na cyberzagrożenia finansowe.


„Nawet jeśli masz pewność, że instytucja finansowa lub sklep internetowy zwrócą Ci pieniądze skradzione przez cyberprzestępców w wyniku oszustwa online, i tak powinieneś zachować ostrożność. Możesz rzeczywiście odzyskać wszystkie swoje pieniądze – chociaż dane sugerują, że dzieje się tak tylko w połowie przypadków – jednak nikt nie wynagrodzi ci czasu, jaki na to stracisz, i stresu, jaki w związku z tym przeżyjesz. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na ochronę informacji poufnych, w tym danych finansowych” – powiedziała Elena Karczenko, dyrektor ds. zarządzania produktami konsumenckimi, Kaspersky Lab.

W ochronie danych finansowych pomocne mogą być rozwiązania takie jak Kaspersky Internet Security – multi-device, który oprócz podstawowych narzędzi służących do zwalczania cyberzagrożeń, zawiera technologię Bezpieczne pieniądze dla systemu Windows. Funkcja ta została opracowana z myślą o zapewnieniu ochrony transakcji finansowych online. Gdy użytkownik uzyskuje dostęp do serwisu płatniczego lub zamierza dokonać zakupu w sklepie online, technologia Bezpieczne pieniądze uwierzytelnia certyfikat strony internetowej w oparciu o bazę danych w chmurze i zabezpiecza wszelkie wprowadzane informacje przed potencjalnym przechwyceniem przez szkodliwe oprogramowanie.

Pełne wyniki badania przeprowadzonego przez B2B International i Kaspersky Lab są dostępne na stronie: http://r.kaspersky.pl/Consumer_Security_Risks_Survey_2014.

Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky Lab jako źródła.

Wszystkie informacje prasowe Kaspersky Lab Polska są dostępne na stronie http://www.kaspersky.pl/news.