28 października 2014

Użytkownicy unikają płatności online z obawy o bezpieczeństwo

Według badania przeprowadzonego przez Kaspersky Lab i B2B International 44% europejskich użytkowników internetu nie czuje się bezpiecznie, robiąc zakupy online lub dokonując transakcji internetowych, podczas gdy 38% Europejczyków częściej korzystałoby z systemów płatności online, gdyby miało pewność, że są chronieni przed cyberzagrożeniami. Takie podejście świadczy o tym, że firmy obsługujące płatności internetowe mogą doświadczać braku zaufania swoich klientów do stosowanych środków bezpieczeństwa.


Badanie pokazuje, że 62% Europejczyków obawia się oszustwa finansowego w internecie, i wskazuje liczne przykłady niepokoju klientów. Na przykład, 34% ankietowanych dokonujących płatności online jest przekonanych, że nawet oficjalne aplikacje mobilne oferowane przez firmy finansowe wymagają większej ochrony, aby można je było uznać za naprawdę bezpieczne. Ponadto 44% użytkowników z Europy przyznało się do przerwania operacji finansowej z powodu braku przekonania co do bezpieczeństwa transakcji.

Stopień ochrony przed cyberoszustwami stanowi dla użytkowników istotny czynnik podczas wyboru sklepu internetowego lub dostawcy usług finansowych: 61% respondentów stwierdziło, że preferuje firmy oferujące dodatkowe środki ochrony danych finansowych. Ponadto 71% badanych oczekuje, że banki, systemy płatności online oraz sklepy internetowe będą chroniły ich komputery i urządzenia mobilne przed oszustwem finansowym.

Jednocześnie wielu użytkowników uważa, że oprócz ochrony oferowanej przez dostawców systemów płatności konieczne jest stosowanie własnych środków bezpieczeństwa. Chociaż 20% użytkowników obarcza banki pełną odpowiedzialnością za bezpieczeństwo transakcji finansowych, a 15% uważa, że odpowiedzialność ta spoczywa wyłącznie na nich samych, większość (60%) badanych sądzi, że zarówno banki, jak i użytkownicy powinni być odpowiedzialni za ochronę informacji finansowych. Dane te sugerują, że użytkownicy byliby skłonni zaakceptować nowe narzędzia organizacji finansowych, które pomogą zarządzać wspólną odpowiedzialnością dotyczącą zapobiegania oszustw online.

"Wielu użytkowników nadal czuje się bezpieczniej, płacąc gotówką lub kartą przy fizycznej kasie, niż dokonując zakupów online przy użyciu komputera lub urządzenia mobilnego i ta niechęć hamuje rozwój rynku płatności online. Sytuację może poprawić oferowanie przez serwisy płatności dodatkowych warstw zabezpieczeń przeznaczonych do ochrony transakcji bankowych i płatności online lub zabezpieczenie urządzeń mobilnych przed oszustwami finansowymi. Obecność dodatkowych zabezpieczeń daje klientom natychmiastowe i widoczne zapewnienie, że ich pieniądze są należycie chronione" - powiedział Ross Hogan, szef działu przeciwdziałania oszustwom, Kaspersky Lab.

Jednym ze sposobów na zwiększenie zaufania do systemów płatności online oraz mobilnych platform płatności może być wykorzystanie platformy Kaspersky Fraud Prevention. Komponenty tego wielopoziomowego rozwiązania są instalowane zarówno w infrastrukturze IT firmy finansowej, jak i na urządzeniach klienckich, w tym komputerach, tabletach i smartfonach działających na różnych platformach. Ponadto rozwiązanie obejmuje narzędzia, które mogą posłużyć do tworzenia chronionych aplikacji mobilnych w oparciu o zaawansowane technologie firmy Kaspersky Lab, jak również dostęp do szczegółowych raportów poświęconych najnowszym cyberzagrożeniom oraz metodom walki z nimi.



Pełny raport z badania przeprowadzonego przez Kaspersky Lab i B2B International jest dostępny w języku angielskim na stronie http://media.kaspersky.com/en/Kaspersky_Lab_Consumer_Security_Risks_Survey_2014_ENG.pdf.

Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky Lab jako źródła.

Wszystkie informacje prasowe Kaspersky Lab Polska są dostępne na stronie http://www.kaspersky.pl/news.