27 lipca 2012

Kaspersky Lab kontynuuje szczegółową analizę trojana Madi

Dnia 17 lipca 2012 r. firmy Kaspersky Lab i Seculert poinformowały o wykryciu Madi – kampanii cyberszpiegowskiej na Bliskim Wschodzie. Osoby stojące za tą kampanią zainfekowały ponad 800 ofiar w Iranie, Izraelu, Afganistanie oraz innych państwach na świecie za pomocą trojana kradnącego informacje, dostarczanego ściśle wyselekcjonowanym celom przy użyciu socjotechniki.


Eksperci z Kaspersky Lab kontynuują analizę techniczną szkodliwego oprogramowania kradnącego informacje, wykorzystywanego przez osoby stojące za kampanią Madi. Analiza zawiera techniczne przykłady oraz wyjaśnienie wszystkich głównych funkcji trojana, jak również opisuje, w jaki sposób szkodnik jest instalowany na zainfekowanej maszynie, rejestruje uderzenia klawiszy, komunikuje się z serwerami cyberprzestępców, kradnie i potajemnie "wyprowadza" dane, monitoruje komunikację, nagrywa dźwięk i wykonuje zrzuty ekranu.


Panel sterowania wykorzystywany przez cyberprzestępców w kampanii Madi do wydawania poleceń zainfekowanym komputerom

    Podsumowanie analizy

  • Ogólnie, elementy kampanii Madi nie odznaczają się dużym zaawansowaniem mimo wysokiej liczby ofiar – ponad 800.
  • Madi jest niezwykle prostym trojanem kradnącym informacje, o czym świadczy styl kodowania, techniki programowania oraz nieumiejętne wykorzystywanie platformy programistycznej Delphi przez osoby atakujące.
  • Większość działań szkodnika oraz jego komunikacja z serwerami cyberprzestępców odbywa się za pośrednictwem zewnętrznych plików, co stanowi źle zorganizowany i charakterystyczny dla nowicjuszy sposób kodowania w Delphi.
  • Mimo prymitywnego kodowania tego szkodnika ściśle wyselekcjonowane ofiary były infekowane przy użyciu sztuczek socjotechnicznych opracowanych przez osoby atakujące.
  • Kampania Madi pokazuje, że nawet szkodliwe oprogramowanie niskiej jakości może skutecznie infekować i kraść dane, dlatego użytkownicy powinni wykazywać coraz większą ostrożność wobec podejrzanych e-maili.
  • W szkodliwym oprogramowaniu nie zastosowano żadnych zaawansowanych technik wykorzystywania luk w systemach operacyjnych i aplikacjach, przez co sukces tej kampanii stanowi dużą niespodziankę.
  • Pod względem rozwoju i działań operacyjnych kampania Madi wymagała niewielkich nakładów, jednak zwrot z inwestycji był wysoki, biorąc pod uwagę liczbę zainfekowanych ofiar oraz ilość skradzionych informacji.
  • Chociaż szkodnik posiada kilka nietypowych cech, nie istnieją ewidentne wskazówki pozwalające zidentyfikować jego autorów.
Pełna analiza Madi - trojana kradnącego informacje - będzie dostępna wkrótce w Encyklopedii Wirusów VirusList.pl prowadzonej przez Kaspersky Lab.

Informację oraz analizę można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky Lab jako źródła.