31 sierpnia 2011

Czy Facebook właśnie stał się bezpieczniejszy?

Kaspersky Lab Polska informuje o zmianach w zakresie prywatności wprowadzonych przez najpopularniejszy portal społecznościowy na świecie. Wygląda na to, że po wyraźnym sukcesie Google+ Facebook chce zapewnić swoich użytkowników, że oni również mogą kontrolować, kto widzi ich posty i kto ich taguje. Teraz można w łatwy sposób oznaczyć, z kim jesteśmy na zdjęciu, gdzie jesteśmy i - co najważniejsze - kto może widzieć nasze posty.


Rozbudowane ustawienia prywatności umożliwiają weryfikację zasobów, na których zostaliśmy oznaczeni, jeszcze zanim zostaną one opublikowane. Jest to z pewnością usprawnienie, wciąż jednak niemożliwe jest kontrolowanie zdjęć, na których jesteśmy, jeżeli nie zostaliśmy na nich otagowani. Być może niedługo Facebook wykorzysta swoją technologię wykrywania twarzy do ulepszenia tej funkcji. Idealnie byłoby, gdyby użyto jej także do ochrony użytkowników.


Nowe ustawienia prywatności wprowadzone przez Facebooka


Wraz z nowymi ustawieniami prywatności pojawiła się także możliwość określania miejsca, z którego piszemy posty. Dość ciekawe jest to, że różne serwisy nieustannie próbują znajdywać sposoby, aby wiedzieć, gdzie znajdują się użytkownicy, przekonując ich, że to przydatna funkcja.

Pojawiła się także funkcja, którą Facebook nazwał „selektorem publiczności”. Dzięki niej możemy nie tylko kontrolować, kto widzi nasze posty, ale również ukrywać je przed wybranymi osobami.


Ustawienia widoczności postów publikowanych na Facebooku


Tagi mogą być również dodane post factum, a więc znajomi (oraz Facebook) mogą teraz wiedzieć, gdzie jesteśmy i gdzie byliśmy. Biorąc pod uwagę oburzenie, jakie niedawno wywołało śledzenie lokalizacji w iPhonie, ciekawe, czy te nowe funkcje okażą się sukcesem czy porażką.

„Nowe ustawienia prywatności to krok do przodu dla Facebooka i ogromnej rzeszy jego użytkowników, nie mogę jednak nie zauważyć, że ich wprowadzenie jest mocno opóźnione” – mówi Timothy Armstrong, ekspert z Kaspersky Lab. „Zastanawiam się, czy gdyby na scenie nie pojawił się Google+, Facebook wprowadziłby te zmiany”.

Uwaga! Jeżeli po zalogowaniu się do Facebooka nie wyświetlają się nowe ustawienia prywatności (takie jak na powyższym obrazku), należy zmienić na chwilę język Facebooka na angielski i powrócić do polskiego (można to zrobić w ustawieniach konta).

Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky Lab jako źródła.