13 sierpnia 2008

Kaspersky Lab publikuje raport "Ewolucja spamu" obejmujący drugi kwartał 2008

Kaspersky Lab, producent rozwiązań do ochrony danych, opublikował najnowszy raport dotyczący ewolucji spamu w drugim kwartale 2008 roku. W drugim kwartale 2008 roku odsetek spamu w ruch pocztowym wynosił średnio 82,5%. Dla porównania w pierwszym kwartale spam stanowił 88% wszystkich wiadomości e-mail. Największy udział spamu w ruch pocztowym (93,9%) odnotowaliśmy 9 kwietnia, najniższy natomiast 3 maja (64,2%).

Prognoza analityków Kaspersky Lab okazała się trafna: w maju po raz pierwszy od kilku lat wystąpił sezonowy spadek udziału spamu w ruchu pocztowym (79,1% w porównaniu ze średnim poziomem 86% przed majem). W połowie czerwca odsetek spamu nieco wzrósł, nie osiągnął jednak poziomu z początku kwietnia.

Najpopularniejsze kategorie spamu zasadniczo nie zmieniły się, z wyjątkiem Podrabianych produktów znanych projektantów, która po raz pierwszy znalazła się w pierwszej piątce. Kategoria ta znalazła się na trzecim miejscu z udziałem wynoszącym 11,3%. Kategoria spamu, która od dawna utrzymuje się na pierwszym miejscu - Leki oraz towary i usługi związane ze zdrowiem - znacznie zmniejszyła swoją przewagę w stosunku do poprzedniego kwartału. Jej udział zmniejszył się o prawie 10 punktów procentowych, do 22,7%. Na drugim miejscu znalazła się kategoria Edukacja (14,3%), podczas gdy na czwartym i piątym odpowiednio Podróże i turystyka (9,6%) i Reklamy usług spamerów (4,9%).

Wyniki dla drugiego kwartału 2008 roku sugerują, że wojna na froncie spamowym znajduje się obecnie w fazie stosunkowego spokoju. Filtry spamowe dobrze sobie radzą ze zwykłymi wiadomościami-śmieciami, natomiast spamerzy nie potrafią opracować innowacyjnych rozwiązań technologicznych, które byłyby w stanie przełamać ochronę antyspamową, i muszą zadowolić się istniejącym poziomem skuteczności. Z tego powodu gracze na rynku usług spamowych zaczęli rywalizować ze sobą pod względem jakości reklam, a nie nowych sztuczek, przy pomocy których można obejść filtry spamowe.

Ponadto spamerzy w dalszym ciągu rozwijają nowe kanały dystrybucji reklam. Od pewnego czasu wykorzystują fora, w rezultacie spam rozsyłany za pośrednictwem portali społecznościowych nie jest już żadną nowością. Do tego doszły sieciowe aplikacje biurowe oraz blogi systemów mailowych, na których spamerzy umieszczają odsyłacze do reklam, które są następnie dodawane do wiadomości spamowych. Kolejnym aktywnie rozwijanym obszarem jest spam ICQ, który pod względem tematów reklam stopniowo upodabnia się do spamu przesyłanego za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Spamerzy spieszą się, aby wykorzystać nowe, niedawno wprowadzone usługi. Wynika to nie tylko z popularności takich usług wśród użytkowników, ale również z faktu, że często brak im odpowiedniego zabezpieczenia.

Mimo że sytuacja jest stosunkowo stabilna, spam nadal stanowi poważne zagrożenie, szczególnie dla nieostrożnych użytkowników. Oszuści wszelkiej maści, phisherzy i twórcy wirusów umiejętnie wykorzystują spam w celu osiągnięcia swoich celów. W drugim kwartale 2008 roku różnorodność reklam usług przestępczych, scamu oraz e-maili phishingowych nadal była imponująca. Przykłady obejmowały oferty nauczenia użytkowników, w jaki sposób mogą złamać konta e-mail i ICQ, próby nakłonienia użytkowników do udziału w praniu brudnych pieniędzy oraz naturalnie wiadomości phishingowe, których celem jest uzyskanie pieniędzy lub danych osobowych użytkowników.

Wraz z nadchodzącą jesienią możemy spodziewać się wzrostu odsetka spamu w ruchu pocztowym. Nie ma wątpliwości, że po krótkiej przerwie spamerzy zaczną przeprowadzać swoje eksperymenty technologiczne ze wznowioną energią. Mamy jednak nadzieję, że filtry spamowe nadal będą skutecznie chroniły użytkowników przed niechcianą reklamą.

Pełna wersja raportu dostępna jest w Encyklopedii Wirusów prowadzonej przez Kaspersky Lab: http://viruslist.pl/analysis.html?newsid=503.